Sophie von Knorring väljer att använda ganska mycket
bildspråk, i form av metaforer och liknelser. Ofta använder bokens huvudperson,
Ottilia, och vissa andra karaktärer i boken, sådana stilfigurer i sina
kärleksbrev, som skrivs, antingen till eller av Ottilia. Ofta används den
sortens språk för att förstärka eller försköna en beskrivning av deras oändliga
kärlek eller hjärtskärande lidande.
Ett exempel på en slags stilfigur som förekommer i boken är
liknelser, som den liknelsen Ottilia gör när hon skriver om Otto ”...der du nu
svänger dig som örnen under molnet”.
Ett annat exempel är de besjälade ting som Ottilia
beskriver. T. ex skriver hon ”... mitt samvete vill icke anklaga mig. Det tiger
och småler. Det hviskar något om öfverseende och ett mildt tillslutande af sina
skarpa ögon, när i botten af hjertat intentioner, önskningar, förhoppningar
ligga rena och spegelklara.” Hon beskriver samvetet som om det vore någonting
levande.
Det förekommer även många metaforer. Edward H skriver i sitt
brev till Ottilia ”Men nu, nu hotas en varelse, som jag sett dansa in i lifvet,
likt en fjäril i de första sommardagarna, och hvilken såsom fjäriln först
bländat mig och sedan intagit mig, när jag tyckte mig finna, att dess små
gudavingar icke voro höljda af bedrägliga, lösa färger; nu är det mig omöjligt
att icke varna för de giftiga blomstren, när jag i min osaliga klarsynthet ser
dem så tydligt, ser gorgonhufvudet bakom så väl den yppiga rosen som den
bländande liljan.” Speciellt denna metafor är väldigt lång och genomtänkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar